Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/3/3/russtop.dk/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2734 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/3/3/russtop.dk/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/operations.class.php on line 2738 Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /customers/e/3/3/russtop.dk/httpd.www/wp-content/plugins/revslider/includes/output.class.php on line 3679 Undervisning - Russtop

Undervisning

/Undervisning
Undervisning 2017-09-29T15:09:32+00:00

Gennem behandlingsforløbet afholder vi løbende undervisning, hvor klienterne får konkret viden om temaer relateret til alkoholisme.

  • Rusmidlernes kemi
  • Forebyggelse af tilbagefald
  • Hvordan afhængighed påvirker familiemønstre
  • Selvhjælpsgrupperne m.m.
  • Hvorfor bliver nogle alkoholikere? Arv, miljø og genetik
  • Medafhængighed
  • Dysfunktionelle familier
  • Forskellige former for misbrug
  • Udviklingen i alkoholisme generelt bl.a. baseret på Jellinek-kurven, der beskriver alkoholismens udvikling
  • Craig Nakkens teori om den afhængige personlighed
  • Motion som terapiform
  • Kostens betydning
  • Afslapningsteknikker, meditation

Gruppeundervisning

Undervisningen vil primært foregå i grupper i aftentimerne som et supplement til den individuelle behandling.

Undervisningen baseres på et oplæg fra behandleren om forskellige emner. Vi lægger op til, at undervisningen foregår som en dialog, hvor klienterne kan komme med egne meninger, holdninger og erfaringer. Der vil være mulighed for at stille spørgsmål, da det er vigtigt at inddrage gruppen, så deltagerne tager ejerskab i undervisningen.

Film

Vi benytter os også af forevisning af film, som vises og danner grundlag for en åben dialog.

Her kan klienten ofte spejle sig og se visse ligheder i de situationer, som fremtræder i filmene. Deltagerne bliver opmærksom på, hvordan de har været, og den filmiske oplevelse kan give dem et tidligere billede af, hvordan det var.

Metoden virker motiverende og giver klienterne endnu mere lyst til at komme ud af deres misbrug. Mange klienter vil opleve, at filmsekvenserne intet har med dem at gøre, og at de aldrig har været sådan eller ikke er kommet så langt ud. Det er vi opmærksomme på. Vi ved, at mange kæmper med benægtelse og har svært ved at se egne fejl.

Vi vil søge at samle alle de klienter, der er i behandling, så de ud over de individuelle samtaler møder andre med samme udfordringer som dem selv. Det vil styrke deres sociale kompetencer. De vil også føle, at de ikke er alene.

Da vi tager klienter ind løbende, vil klienterne være forskellige steder i deres behandlingsforløb. Det ser vi som en styrke. De kan se andres udvikling, og de kan finde et håb for, at deres behandling vil lykkes.

Klienter, der har været i behandling i en længere periode, kan se tilbage og det kan styrke dem. De vil kunne se deres egen udvikling og det kan være meget motiverende, og fastholde dem i deres egen udvikling.

Der vil blive krav om, at klienten skal lave hjemmearbejde, fx i form en af en ”følelsesdagbog”. Herudover stilles krav om læsning af litteratur og løsning af konkrete opgaver.

Undervisningen vil blive varetaget af misbrugsbehandlerne.